Destacada
Les elevades temperatures causen 4 morts a Lleida en només tres dies
Es tracta d’un dels mesos de juny amb més mortalitat de l’última dècada
La demarcació de Lleida ha sumat dos morts més atribuïbles a les elevades temperatures d’aquests dies, la qual cosa situa en quatre entre dilluns i dimecres el nombre de morts pels efectes de l’onada de calor, segons les dades de l’Instituto de Salud Carlos III. Es tracta, en tres dels quatre casos, de persones de més de 85 anys (dos dones i un home), mentre que la quarta és un home d’entre 65 i 85 anys.
La xifra de morts atribuïbles a les elevades temperatures a Lleida en aquest tram final de juny ja iguala les del mateix mes de l’any passat, malgrat que ara queden sis dies per comptabilitzar a efectes estadístics i les previsions apunten que les temperatures continuaran altes.
Es tracta, en qualsevol cas, i sempre segons les estimacions del sistema MoMo (Monitoratge de la Mortalitat) que gestiona l’Instituto de Salud Carlos III, d’un mes de juny en què, amb la primera onada de calor de l’estiu, s’ha disparat el nombre de morts imputables a les elevades temperatures.
En tota la sèrie que comença el 2015, només en dos mesos de juny, en els anòmals del 2017 i del 2022, amb 12 i 21 morts, respectivament, es va superar la xifra de quatre morts per causes atribuïbles a la calor a la demarcació de Lleida. Tots dos van ser mesos anormalment càlids i amb onades de calor.
Hi ha un altre mes de juny amb quatre morts (2019), tres sense víctimes (2024, 220, 2018 i 2016) i la resta va donar registres d’un (2023) o dos (2015 i 2021).
Les morts per temperatures anòmalament altes responen, bàsicament, a dos tipologies: víctimes de cops de calor, que pateixen col·lapses terminals per estrès tèrmic, i persones que veuen agreujades patologies preexistents, normalment respiratòries o vasculars, pel deteriorament de la qualitat de l’aire. La calor potencia la concentració de contaminants com el diòxid de nitrogen, i fomenta la generació d’altres com l’ozó troposfèric.
Les màximes a Lleida es mantenen per sobre dels 38º
L’ambient calorós va dominar un dia més a la demarcació de Lleida durant la jornada d’ahir malgrat que les temperatures van experimentar un lleuger retrocés respecte als dies anteriors, quan els valors per sobre dels 40 graus es van convertir en habituals.
Les estacions del Servei Meteorològic de Catalunya de Lleida ciutat i el Poal van registrar les màximes, amb 38,2º en els dos casos, davant els 40,9º i els 39,9º als quals s’havia arribat en totes dos localitats un sol dia abans. Hi va haver registres semblants a Vilanova de Segrià (38,1º) i Vallfogona de Balaguer (38º).
De cara a la jornada d’avui, es podran assolir de nou els 38 graus, segons la previsió de l’Agència Estatal de Meteorologia, que va emetre avisos per calor a Lleida, Barcelona, Girona i Tarragona.

