Lleida, potència avícola, produeix el 4% dels ous de tot l’Estat

10/10/2025

Compta amb més de dos milions de gallines, que produeixen més de 49 milions de dotzenes. Vuit de cada deu catalans prefereixen els ous de proximitat

Lleida és una potència avícola i en el cas concret de la producció d’ous és la setena demarcació de l’Estat en producció i nombre de gallines ponedores, segons les dades públiques de la conselleria i el ministeri d’Agricultura. Avui, coincidint amb el Dia Mundial de l’Ou, la Federació Avícola Catalana (FAC) ha fet públic un informe que, entre altres punts, explica que 8 de cada 10 catalans prefereixen el producte de proximitat.

En concret, Lleida compta amb poc més de dos milions de gallines per a producció comercial i d’autoconsum, gairebé la meitat de les 4,29 milions del conjunt de Catalunya. Les províncies líders de l’Estat, que compta amb 50,7 milions d’aus ponedores, són Saragossa (5,5), Toledo (5,1) i Guadalajara (5,1). Les segueixen per volum Valladolid (4 milions), València (4) i Osca (2,2).

Les comarques lleidatanes compten amb el 4% de les aus ponedores de Catalunya, segons les dades de l’any passat. La gran majoria criaven en gàbia, amb 1,87 milions de gallines, mentre que les camperes i ecològiques es limitaven a 132.928. De les granges de la província van sortir 49,2 milions de dotzenes d’ous.

Segons un estudi de la FAC, el 60% dels catalans consumeix ous entre 2 i 3 vegades per setmana, el 23% en menja una vegada per setmana i un 9%, diàriament.

Les dones i les persones grans en consumeixen amb més freqüència que els homes joves. A més, els enquestats consideren que el consum d’ous és saludable i que podrien menjar-ne més. De fet, el 30% creu que l’ideal seria entre 4 i 5 ous setmanals.

El 64% els consumeix per sopar, per davant del dinar (50%). Destaca també que el 54% dels menors de 44 anys ja inclou l’ou a l’esmorzar, una tendència que trenca amb els hàbits tradicionals.

Tot i que el supermercat continua sent el canal principal (72%), el 31% també compra ous en botigues de barri, fet que mostra una diversificació dels punts de compra.

Infolleida