Consum a Lleida: 60% de reclamacions per serveis bàsics durant 2024

01/07/2025

L'Agència Catalana de Consum va rebre 1.654 queixes a la demarcació, majoritàriament relacionades amb subministraments, serveis financers i telefonia

Les reclamacions per serveis bàsics van dominar el panorama de queixes presentades davant l'Agència Catalana de Consum (ACC) a la demarcació de Lleida durant el 2024. Segons el balanç publicat per l'organisme, el 60% de les 1.654 reclamacions registrades l'any passat estaven relacionades amb serveis essencials com subministraments, serveis financers o telefonia. Aquesta dada evidencia la preocupació creixent dels lleidatans per la qualitat i el cost dels serveis considerats indispensables per a la vida quotidiana.

A les comarques de Ponent es van registrar 1.389 reclamacions, representant una disminució del 5,8% respecte al 2023. D'aquestes, un 26% corresponien a subministraments de la llar (electricitat, gas i aigua), un 15% a serveis financers, un 13% a telefonia i internet, i un 5% a temes de transport. Endesa va encapçalar el rànquing d'empreses amb més queixes (146), seguida per Orange (49) i Energia XXL (39). L'Oficina del Pla d'Urgell va ser la que va rebre més denúncies, amb 466, mentre que la del Segrià en va comptabilitzar 441. Cal destacar que l'ACC va aconseguir gestionar el 90% de les reclamacions rebudes i va resoldre favorablement el 69% dels casos, principalment mitjançant acords de mediació.

Situació a l'Alt Pirineu i panorama català

A les comarques de l'Alt Pirineu, els consumidors van presentar 265 reclamacions durant el 2024, un 4,33% menys que l'any anterior. La distribució temàtica mostra que un 21% estaven relacionades amb els subministraments domèstics, un 16% amb serveis financers, un 12% amb telefonia i internet, i un 11% amb transports. L'ACC va gestionar el 89% d'aquestes reclamacions, aconseguint resoldre el 41% dels casos, majoritàriament a través de processos de mediació.

En el conjunt de Catalunya, les xifres mostren que es van presentar 23.057 reclamacions durant el 2024, un 3% menys que l'any anterior. Gairebé la meitat d'aquestes reclamacions van ser per compres o contractacions realitzades a través d'internet, mentre que el 37% corresponien a transaccions presencials i un 14% a contractacions telefòniques. Els serveis bàsics van generar més de la meitat de les queixes, amb els subministraments de la llar (19%) al capdavant, seguits pels serveis financers (13%), transport (11%) i telefonia i internet (10%).

Actuacions de l'Agència Catalana del Consum

A més de gestionar les reclamacions, l'ACC va dur a terme importants tasques de vigilància del mercat durant el 2024. En aquest sentit, l'organisme va retirar 142.254 unitats de productes que no complien amb els requisits de seguretat establerts. La majoria d'aquests productes corresponien a peces de roba o calçat (110.253 unitats), especialment sabatilles d'importació xinesa, seguits per aliments i begudes (17.649 unitats) i productes de puericultura (9.231 unitats). Aquestes actuacions reflecteixen el compromís de l'agència amb la protecció dels drets dels consumidors catalans i la seguretat dels productes que es comercialitzen al territori.

Infolleida