La Diputació de Lleida ha ampliat la xarxa viària provincial amb set nous camins de prioritat alta que sumen més de 26,6 quilòmetres, i quatre camins addicionals de prioritat baixa amb una longitud de 16,1 km. Aquests últims formaran part de la xarxa de camins territorials que, tot i no integrar-se directament a la xarxa viària de la corporació, rebran actuacions de millora. El ple celebrat ahir va aprovar la resolució de les 163 al·legacions presentades pels consistoris al pla zonal, corresponents a 104 camins que sumaven més de 728 quilòmetres.
Després d'una exhaustiva anàlisi tècnica, només s'han estimat 19 al·legacions i una parcialment, mentre que 143 han estat desestimades. La diputada responsable de Serveis Tècnics, Cristina Morón, ha destacat que "el pla zonal és l'eina essencial per ordenar, planificar i optimitzar la xarxa viària local de la província". Entre els camins de prioritat alta incorporats destaquen el de Torres de Segre a Sudanell, el de Tírvia a Farrera, el d'Almenar a Almacelles i el de Mollerussa a Vila-sana, entre d'altres. Pel que fa als de prioritat baixa, s'inclouen vies com el camí d'Enfesta i el de Granyena de Segarra a l'LV-2021.
Morón ha explicat que després de l'aprovació definitiva del pla zonal prevista per al desembre de 2025, es procedirà a realitzar una valoració econòmica i s'establirà el calendari de desplegament. Aquest pas permetrà "planificar les actuacions de manera ordenada, equitativa i eficient", assegurant que "els recursos públics arribin on són necessaris i que la mobilitat sigui segura i funcional per a tothom".
Crítiques i propostes alternatives
El diputat i alcalde de Guissona de Junts-Impulsem, Jaume Ars, tot i reconèixer "l'esforç i el bon treball tècnic", ha manifestat que "el pla no ha arribat a les expectatives inicials esperades als municipis". Ha subratllat que estimar només un 12% de les al·legacions presentades resulta insuficient i ha sol·licitat la creació d'una comissió i un grup de treball per avaluar què fer amb els camins i accessos que, malgrat complir certes condicions, "han quedat fora del pla per les limitacions econòmiques". A més, ha proposat instar altres diputacions i la Generalitat a "corresponsabilitzar-se" del manteniment i inversió a les vies de la demarcació.
Altres acords del ple provincial
Durant la mateixa sessió plenària, la Diputació ha aprovat la renovació del conveni amb el Col·legi de Periodistes per al període 2025-2027, que inclou una subvenció de 123.000 euros en tres anualitats destinats a la gestió del centre intercomarcal de premsa. En l'àmbit de Serveis Tècnics, s'han resolt les al·legacions i s'ha aprovat el projecte constructiu de condicionament i millora de la carretera LV-4036, que connecta l'N-260 amb Lles de Cerdanya. També s'ha aprovat el conveni amb l'ajuntament de Peramola per al traspàs de titularitat de la carretera local LV-5118b.
Finalment, el ple ha aprovat per 22 vots a favor i 3 abstencions del grup socialistes una moció de Junts-Impulsem que rebutja la creació d'una demarcació VIDO que inclouria els partits judicials de Lleida, Balaguer i Cervera, i que pretén centralitzar totes les denúncies per violència de gènere a Lleida.