La Generalitat de Catalunya ha anunciat una inversió de 68 milions d'euros fins al 2029 per a la conservació de carreteres a les comarques lleidatanes mitjançant l'ús de ferms sostenibles. El departament de Territori ha licitat aquestes obres amb l'objectiu principal de mantenir la seguretat i funcionalitat de la xarxa viària, apostant decididament per l'ús de materials i mètodes de treball que redueixen significativament l'emissió de gasos contaminants.
Aquesta important licitació s'emmarca dins el Pla Sectorial de Ferms Sostenibles (PSFS) que promou l'administració catalana per incorporar materials reciclats en la conservació de la xarxa viària. Les empreses que resultin adjudicatàries d'aquests contractes hauran d'aplicar tècniques innovadores que ja han estat testades amb èxit en fases anteriors, com ara l'ús de barreges asfàltiques semicalentes i la reutilització de materials, seguint les directrius del nou Catàleg de Ferms Sostenibles que es publicarà properament.
Segons fonts del Govern, les actuacions previstes milloraran la seguretat viària i proporcionaran major comoditat en la conducció, a més de garantir un manteniment òptim de les infraestructures. Cal destacar que la xarxa de carreteres gestionada per la Generalitat suma actualment prop de 6.000 quilòmetres arreu del territori català.
Unificació de criteris per a tota Catalunya
L'estratègia implementada a Lleida forma part d'una iniciativa més àmplia que abasta tot el territori català. La Generalitat ha optat per unificar els criteris tècnics i ambientals per als contractes de conservació a tota la seva xarxa viària, per a la qual té prevista una inversió global de 248 milions d'euros durant els propers anys.
Innovació mediambiental en infraestructures viàries
Aquesta aposta per materials sostenibles representa un pas significatiu en la transició ecològica del sector de les infraestructures a Catalunya. L'administració catalana es posiciona així com a referent en la implementació de solucions constructives respectuoses amb el medi ambient, reduint la petjada de carboni associada al manteniment viari sense comprometre la qualitat i durabilitat de les carreteres.